نکاتی که باید درباره نگهداری از نوزاد در 30 روز اول بدانید

به گزارش تیم علمی، باید حدود 6 هفته از تولد فرزندتان بگذرد تا بالاخره خواب راحتی داشته باشد و بهتر شیر بخورد. این اولین چیزی است که در فرایند نگهداری از نوزاد باید بدانید. با گذشت این مدت زمان، او در زمان بیداری نیز کمی هوشیارتر خواهد شد. البته، این موفقیت ها به سادگی اتفاق نمیفتند. شما به عنوان مادر و پدر او به شدت خسته و درمانده خواهید شد.

نکاتی که باید درباره نگهداری از نوزاد در 30 روز اول بدانید

مراقبت از نوزاد در 30 روز اول تولد کار پیچیده ای نیست اما نوزادان در این سن به مراقبت های شبانه روزی فراوانی احتیاج دارند. برای اینکه از فرزند تازه متولد شده خود مراقبت کنید، باید نکات مهم مربوط به شیردهی، آرام کردن، خواباندن و در یک کلمه جان سالم به در بردن از ماه اول تولد نوزاد را بدانید.

شیردهی و مراقبت از نوزاد

تنها کاری که نوزادان در آن حرفه ای هستند، شیر خوردن است اما شیردهی با وجود مشکلاتی مانند سینه های دردناک کار ساده ای نیست. برای ساده تر شدن پرستاری و مراقبت از نوزادان در هفته های اول زندگی، باید 4 نکته را بدانید.

1. از مشاوران یاری بخواهید

تحقیقات نشان می دهند که والدینی که برای شیردهی فرزند خود در پی یاری حرفه ای هستند، پیروز تر خواهند بود. بچه ها این والدین در بیشتر مواقع برای مدت زمانی طولانی تر از شیر مادر تغذیه می نمایند. بنابراین، اگر به تازگی صاحب فرزندی شده اید، بهتر است که با یک مشاور شیردهی و تغذیه نوزاد مشورت کنید. برای یافتن برترین مشاور در اطراف محل زندگی تان از پزشک کودک خود پرس وجو کنید. او می تواند برترین مشاور شیردهی مجازی یا محلی در اطرافتان را به شما معرفی کند. یاری و مشورت گرفتن در ماه های اول تولد نوزاد یکی از برترین تصمیم ها برای آسان کردن نگهداری از نوزاد است.

2. از پرستاران بیمارستان هدایت بخواهید

یکی از برترین راه ها برای یادگیری نکات مهم مربوط به شیردهی نوزاد یاری گرفتن از پرستاران و متخصصانی است که در محل تولد نوزاد کار می نمایند. بهتر است پیش از اینکه از بیمارستان مرخص شوید، تمام سؤالات خود را از پرستاران و کارشناسان شیردهی مستقر در بیمارستان بپرسید. هر بار که برای شیر دادن به نوزاد آماده می شوید، پرستار را صدا بزنید و از او بخواهید تا شما را ببیند و هدایت کند.

3. خودتان را از قلم نیاندازید

اولویت اصلی هر مادری شیر دادن به نوزاد خود است. احتمالا شما هم همه چیز را برای لحظه ای فرزندتان گرسنه می گردد و گریه می نماید، آماده نموده اید. بااین حال، بهتر است که در وهله اول به فکر خودتان باشید. زمان آماده شدن برای شیردهی، یک لیوان آب و یک کتاب یا مجله برای خود آماده کنید چون ممکن است شیر دادن به نوزاد بیش از حد انتظارتان طول بکشد.

4. موقع شیردهی کودک را به شیشه شیر عادت دهید

اگر می خواهید فرزندتان در نهایت با شیشه شیر بخورد، پس از آغاز شیردهی و پیش از 3 ماهگی او را با شیشه شیر آشنا کنید. کارشناسان معتقدند که 6 تا 8 هفتگی برای این کار زمان مناسبی است اما برخی از والدین پس از 3 هفته اول زندگی فرزندشان را با شیشه شیر آشنا می نمایند.

خواباندن نوزاد در ماه اول تولد

نوزادان در زمانی که غذا نمی خورند، می خوابند. نوزادان تازه متولد شده روزانه 16 ساعت در فواصل کوتاه می خوابند. در نتیجه، شما همواره در حالت آماده باش خواهید بود و بیش از آنچه فکر می کنید، خسته خواهید شد. حتی برترین والدین نیز ممکن است از کمبود خواب شدید رنج ببرند. طبق نظر کارشناسان بنیاد ملی خواب آمریکا، میزان خواب والدین تازه کار در سلامت روان و میزان رضایت از زندگی آن ها نقشی مهمی دارد. با توجه به 4 نکته ای که در ادامه می خوانید، هم خودتان و هم فرزندتان خواب آسوده تری خواهید داشت.

1. نسبت به خستگی حساس نشوید

در حال حاضر، شما فقط یک هدف دارید: از فرزند خود مراقبت کنید. شما نمی توانید مثل گذشته تمام شب را راحت بخوابید. در صورتی که نسبت به خواب کامل شبانه حساس باشید، خسته و عصبی می شوید. در غیر این صورت، فقط خسته خواهید بود. در نتیجه، بهتر است درباره خواب کامل شبانه وسواس نداشته باشید تا حداقل عصبی نباشید.

2. نوبتی بیدار بمانید

یک شب نوبت شماست که نوزاد بدخلق را تکان دهید و شبی دیگر همسرتان این کار را انجام می دهد. این کار به شما و همسرتان یاری می نماید تا بهتر بخوابید و از فرزندتان بیشتر مراقبت کنید.

3. زمانی بخوابید که نوزاد می خوابد

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: وقتی فرزندت می خوابد بخواب.. برترین توصیه هم همین است. همواره برای انجام دادن کارهای خانه فرصت دارید اما گاهی چرت زدن برترین کاری است که می توانید انجام بدهید. هم زمان با نوزاد بخوابید تا در زمان بیداری او انرژی داشته باشید.

4. نوزاد را آن قدر تکان بدهید تا بخوابد

اگر نوزاد شما اختلال خواب داشته باشد باید هر کاری که ضروری است انجام دهید. به او شیر بدهید یا او را آن قدر تکان بدهید تا بخوابد. اجازه بدهید تا او در آغوش شما یا حتی روی صندلی اتومبیل در حالت حرکت بخوابد. بعد از اینکه خوابش عمیق شد، او را به تخت خواب منتقل کنید. در ماه اول تولد نوزاد، لازم نیست که نگران شکل گیری عادات بد باشید.

آرام کردن نوزاد

تشخیص آنچه نوزاد تازه متولد شده در هفته های اول زندگی می خواهد کار ساده ای نیست. البته، نگران نباشید. با آزمون و خطا و توجه به نکاتی که شرح می دهیم، کم کم آرام کردن نوزاد را می آموزید.

1. از الگوی رحم مادر تقلید کنید

مهم ترین نکته برای آرام کردن نوزاد بدعنق تقلید کردن از رحم مادر است. قنداق کردن، آرام کردن و تکان دادن نوزاد در کنار مکیدن پستانک و به پهلو خواباندن او سبب می گردد که شرایط رحم مادر برایش بازسازی گردد. در نتیجه، آرام تر می خوابد.

2. موسیقی پخش کنید

برخی از کارشناسان معتقدند که شنیدن موسیقی کودک را باهوش تر می نماید. البته، این موضوع در حال حاضر برای شما اهمیتی ندارد. بهتر است تنها بر آرام شدن کودک تمرکز کنید. پخش کردن موسیقی آرامش بخش برای او معجزه می نماید.

3. حمام آب گرم بگیرید

اگر پس از کوشش های مکرر، متوجه شده اید که فرزندتان هنوز بی قرار است، حمام آب گرم را امتحان کنید. البته، پیش از آن، مطمئن شوید که بند ناف نوزاد افتاده چون بند ناف پیش از افتادن باید خشک و تمیز بماند. در صورتی که فرزندتان آماده حمام کردن است، همراه با او حمام آب گرم بگیرید. از این راه، هم خودتان به آرامش می رسید و هم فرزندتان آرام تر می گردد.

از دیگران یاری بخواهید

مادر و پدر هر دو باید فرصت داشته باشند تا از فرزند خود مراقبت نمایند. با وجود این، مراقبت دائمی از فرزند کار چندان ساده ای نیست. بهتر است به جای یواشکی چرت زدن یا کاهش توقعات خود از زندگی دیگران از جمله همسر و خانواده خود را هم در فرایند مراقبت از نوزاد مشارکت بدهید.

1. تقسیم وظایف کنید

بسیاری از مادران تازه کار برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود از همسرانشان یاری نمی خواهند. این مادران اغلب از اینکه از پدر فرزندشان اشتباهی سر بزند نگران هستند و او را در مراقبت از نوزاد مشارکت نمی دهند. این کار درست نیست. مادران باید بدون هیچ انتقادی، به همسران خود اجازه بدهند تا با آزمون و خطا روش درست نگه داری از فرزند را بیاموزند. علاوه براین، تحقیقات نشان داده که پدرانی که نوزاد خود را در آغوش می گیرند، نسبت به استرس واکنش های بهتری دارند. از آن گذشته، شما هم باید برای خودتان وقت بگذارید. با مشارکت همسر در مراقبت از فرزند، هر دو به میزان کافی به خود توجه می کنید.

2. پیشنهاد یاری دیگران را رد نکنید

واقعیت این است که نگه داری از نوزاد تازه متولد شده کار ساده ای نیست. بااین حال، بسیاری از والدین از خانواده و دوستان خود یاری نمی خواهند. از درخواست یاری کردن نترسید. این دوران یکی از معدود مواقعی در زندگی است که می توانید از سایرین یاری بخواهید. کارهای بزرگ و وقت گیر مانند آشپزی، جارو کردن و خرید مایحتاج خانه را به دیگران بسپارید و خودتان برای نگه داری از نوزاد بیشتر وقت بگذارید. دفعه بعدی که یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان به شما پیشنهاد دادند تا نوزاد را در آغوش بگیرند و آرام نمایند، به او پاسخ مثبت بدهید. به هرحال، این فرصتی است که همواره نخواهید داشت.

3. انجام کارهای خانه اولویت دوم شماست

در یکی دو ماه اول تولد نوزاد باید انجام دادن کارهای خانه را فراموش کنید. بهتر است که در این مدت فقط بر شناخت فرزندتان تمرکز کنید. اگر کسی در این مدت پیشنهاد داد که ظرف های کثیف تلنبار شده در سینک ظرفشویی را بشوید یا خانه را گردگیری کند، پیشنهاد او را قبول کنید. لبخند بزنید و فقط جای اسکاچ و مایع ظرفشویی را به او نشان بدهید.

بیرون رفتن از خانه برای اولین بار

نکته اصلی در مراقبت از نوزاد در ماه اول زندگی آموختن چیزهایی است که برای ایمن، سالم و شاد بودن کودک به آن ها احتیاج دارید. این موضوع شامل آمادگی برای بیرون بردن او از خانه نیز می گردد. برای این کار بهتر است از والدین خود که تجربه بیشتری دارند یاری بخواهید و به جایی بروید که نوزاد در آنجا راحت تر است. تمام وسایل مورد احتیاج کودک از جمله پوشک اضافی و شیشه شیر را نیز به همراه داشته باشید.

کلام آخر

مراقبت از نوزاد در ماه اول تولد کار ساده ای نیست. به همین دلیل، باید انعطاف پذیر باشید. برنامه های روزانه خود را ساده نگه دارید و آماده باشید که هر لحظه آن ها را رها کنید. بعلاوه، به یاد داشته باشید که یاری خواستن از دیگران هیچ اشکالی ندارد. به هرحال، گاهی شما به دیگران یاری می کنید و گاه آن ها برای یاری به شما حاضر می شوند. با اینکه مراقبت از نوزاد در ماه اول تولد کار ساده ای نیست و دردسرهای خاص خود را دارد، به زودی و با اولین لبخند فرزندتان خستگی را فراموش خواهید کرد.

منبع: Parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2346

به "نکاتی که باید درباره نگهداری از نوزاد در 30 روز اول بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید درباره نگهداری از نوزاد در 30 روز اول بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید