نخستین جلسه از سلسله نشستهای انتقال تجربه صنعت گردشگری برگزار گردید

به گزارش تیم علمی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، نخستین جلسه از سلسله نشستهای انتقال تجربه صنعت گردشگری برگزار گردید.

نخستین جلسه از سلسله نشستهای انتقال تجربه صنعت گردشگری برگزار گردید

نخستین جلسه از سلسله نشست های انتقال تجربه صنعت گردشگری امروز دوشنبه 29 آبان با حضور حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و داوود حومنیان رئیس دانشکده گردشگری و اعضای هیئت علمی دانشکده، اساتید و دانشجویان رشته گردشگری در دانشکده گردشگری دانشگاه تهران برگزار گردید.

رفیعی در این نشست به نقش موثر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توسعه گردشگری ایران اشاره نمود و گفت: کشورهای همسایه ایران می توانند در سهم گردشگری وروری به ایران نقش بسزایی داشته باشند که البته تحقق آن احتیاجمند توسعه دیپلماسی گردشگری با همسایگان و تقویت زیرساختهای مورد احتیاج گردشگری است.

وی صنعت گردشگری را یکی از صنایع مولد مالی در جهان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر بخش اصلی درآمدهای کشورهای پیشرفته جهان از صنعت گردشگری است. کشوری مانند آمریکا بالاترین بخش درآمدی خود را از صنعت گردشگری بدست می آورد، این آمار در حال افزایش است. کشورهای بسیاری با هدف درآمدزایی گردشگری فعالیت می نمایند از جمله کشور ترکیه که در سال گذشته حدود 52 میلیون گردشگری ورودی داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از شیوه تصمیم گیری در صنعت گردشگری گفت: سهم بخش خصوصی در تصمیم گیری های کلان این صنعت بسیار پایین است، حتی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که حدود 25 مرکز و دستگاه اجرایی کشور عضو هستند هیچکدام از نمایندگان اصناف و بخش خصوصی گردشگری در آن عضو نیستند حال آنکه برای فعالیتهای بخش خصوصی تصمیم گیری می نمایند.

رفیعی با اشاره به سهم بالای نقش فعالان بخش خصوصی در کشورهای پیروز حوزه گردشگری گفت: باید سهم تصدی گری دولت در حوزه گردشگری کوچکتر گردد و دولت فقط نقش تسهیلگری خود را ایفا نماید. اگر بخش خصوصی گردشگری بیش از پیش فعال گردد در آینده شاهد رونق و توسعه گردشگری کشور خواهیم بود، اما با این شرایط و رویکرد موجود نمیتوان انتظار بهتری از روند توسعه گردشگری در ایران داشت.

وی مقایسه صنعت نفت با گردشگری را اشتباه دانست و گفت: چرا در همه جا گردشگری را با نفت مقایسه می کنیم حال آنکه که گردشگری می تواند جایگزین صنعت نفت گردد. البته هر یک از این دو صنعت ماهیت مشخصی دارند چه بسا صنعت گردشگری صنعتی بدون آلودگی و گردش درآمدی بسیار بالاتر نسبت به نفت است.

رفیعی گفت: تحلیل دیدگاه های گردشگرانی که به ایران سفر می نمایند، نشان می دهد ایران یکی از امن ترین مقصدهای گردشگری جهان است. البته عدم توجه به معرفی صحیح ایران و کم کاری های تبلیغاتی و رسانه ای مشکل اصلی در معرفی ایران به جهان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: فعالیت تبلیغاتی و معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری به عهده دولت است. در همه این سالها در این بخش کم کاری شده است، باید در مقابل ایران هراسی از خودمان دفاع کنیم. بخش خصوصی می تواند مبلغ گردشگری گردد، اما دولت باید پیش قدم باشد و ابتدا فعالیتهای رسانه ای گسترده انجام بدهد، زیرا ما همواره با گردشگرانی روبرو می شویم که همگی از تماشا ایران، از امنیت ایران و زیبایی های کم نظیرش تعجب می نمایند.

در خاتمه این نشست دانشجویان رشته گردشگری سوالات و دغدغه های خود در حوزه گردشگری را بیان نمودند و میهمانان و اساتید حاضر در جلسه به این سوالات و ابهامات پاسخ دادند.

مهدیه شهرابی فراهانی، دبیر این نشست نیز ماهیت شروع سلسله نشستهای انتقال تجربه در دانشکده گردشگری را لزوم تعامل و همکاری بیشتر بخش خصوصی و بخش دانشگاهی بیان نمود.

وی با اشاره به چالش ها و مشکلاتی که فعالان صنعت گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی با آنها دست به گریبان هستند، گفت: عدم بهره مندی از نیروهای متخصص تحصیلکرده و دانشگاهی یکی از این چالش هاست که دانشکده گردشگری می تواند در بخش تخصصی و تحقیقاتی بدنه انجمن صنفی در کنار بخش خصوصی به صورت موثر نقش آفرینی کند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2353

به "نخستین جلسه از سلسله نشستهای انتقال تجربه صنعت گردشگری برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جلسه از سلسله نشستهای انتقال تجربه صنعت گردشگری برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید