عوارض و سوراخهای روی ستونهای چهل ستون ربطی به موریانه ندارد

به گزارش تیم علمی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، عوارض و سوراخهای روی ستونهای چهل ستون ربطی به موریانه ندارد.

عوارض و سوراخهای روی ستونهای چهل ستون ربطی به موریانه ندارد

تصاویری در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه موریانه ها چهلستون را خوردند منتشر شده است که در این تصاویر عوارضی بر بدنه ستون های چهل ستون دیده می گردد اما ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این عوارض را بی ارتباط به موریانه و مربوط به سوسک چوب دانست.

بهشاد حسینی با بیان اینکه ستونها در دوران مختلف به میزان کافی روغن خورده اند و مشکل خاصی ندارند، اضافه کرد: این عوارض در قطعات الحاقی که موسسه ایتالیایی ایزمئو در ستون های چهل ستون کار نموده است، بیشتر دیده می گردد اما آنچه مهم است اینکه، این عوارض ربطی به موریانه ندارد.

وی توضیح داد: در دهه چهل ایزمئو در داخل این ستون های چوبی آهن گذاشته و در واقع آن چیزی که وزن ایوان چهل ستون را تحمل می نماید، سازه فلزی داخل این ستونهاست.

ایزمئو مؤسسۀ ایتالیایی برای شرق میانه و شرق دور است که در دهه های 40 و 50 شمسی به ایران آمد و در زمینه باستان شناسی، آنالیز و بازسازی بناها و محوطه های تاریخی ایران فعالیتی چشمگیر داشت. بازسازی میدان نقش دنیا، عالی قاپو، چهل ستون، هشت بهشت و مسجد آدینه اصفهان از مهمترین فعالیتهای بازسازیی این موسسه در ایران به شمار می آیند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: عوارض مربوط به فعالیت موریانه، رد گل است. وقتی موریانه آغاز به حرکت می نماید، با تلفیقی از بزاق و مواد دفعی، تونل و کانال های گلی درست می نماید.

وی توضیح داد: این آفت به مکانهایی که در فضاهای باز هستند، کمتر و در شرایط خیلی خاص حمله می نماید.

حسینی گفت: پیگیر معضل سوسک چوب بوده ایم و یکسری مکاتبات هم در این رابطه با ژاپنی ها که در این رابطه صاحب نظر هستند، هم داشته ایم؛ استفاده از آفت کش هایی که به جامانده بر جای می گذارند، در بناهای تاریخی مخاطره آمیز است، چراکه باعث ایجاد تغییرات نامناسب بر روی آرایه ها، الحاقات و جسمیت چوبهای تاریخی می گردد.

وی ادامه داد: استفاده از آفت کش های گازی که به جای مانده بر جای نمی گذارند نیز با توجه به اینکه بنا در فضای آزاد واقع شده است و محصور کردن آن با توجه به ابعاد بنا مقدور نیست مبارزه با آفات ایچنینی مثل سوسک چوب را سخت می نماید.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بیشتر روشهای مبارزه با افت سوسک چوب تنها بر روی مرحله لاروی اثربخش است و در مراحل تخم و شفیرگی مبارزه با آنها سخت تر است.

وی با بیان اینکه سوسک چوب را سالیانه با آفت کش های گازی کنترل می کنیم، گفت: سوسک چوب مثل موریانه زندگی اجتماعی ندارد و وابسته به کلونی نیست. این آفت توانایی پرواز دارد و هر بار پس از مبارزه با آفت، مجدد احتمال بازگشت آن وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2351

به "عوارض و سوراخهای روی ستونهای چهل ستون ربطی به موریانه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض و سوراخهای روی ستونهای چهل ستون ربطی به موریانه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید